Salade als koolhydraatarme lunch

Wie op zoek is naar koolhydraatarme recepten voor de lunch, komt al snel bij salades uit. Dat is niet zo gek, want salades zijn laag in koolhydraten en vormen doorgaans toch een goede voedzame maaltijd. Aangezien veel mensen ervoor kiezen om een salade mee naar hun werk te nemen, is er een verscheidenheid aan salades te vinden. In dit artikel bespreken we manieren waarop je nog meer waarde aan je koolhydraatarme salade kunt geven.

Koolhydraatarm, waarom?

Waarom zou je op zoek zijn naar koolhydraatarme recepten en koolhydraatarme salades? Dat heeft te maken met de wijze waarop mensen tegenwoordig op hun gewicht trachten te letten. Koolhydraten hebben de eigenschap om snel opgeslagen te worden als vet. Ze maken ons dus dikker. Veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Anders zouden zij veel koolhydraatrijke producten wel minderen, zoals pasta, rijst en brood.

Door te letten op een minimale inname van koolhydraten, kun je door je voedingspatroon aan te passen, dus letten op je gewicht en zorgen dat je minder snel aankomt en zelfs afvalt.

Salades zijn koolhydraatarm

Nu leeft bij veel mensen het idee dat salades van zichzelf al koolhydraatarm zijn. Dat is ook zo. Maar goed voor je gewicht zijn ze vaak niet. Dat komt omdat veel mensen dressings en smaakmakers gebruiken om hun salade wat lekkerder te maken. Dressings zijn vaak op basis van mayonaise en maken de salade dus een stuk ongezonder.
Misschien herken je jezelf er wel in. Je begint met het eten van salades, maar mist toch wat in de smaak. Zo voeg je het ene na het andere toe, totdat je salade helemaal niet meer zo gezond is als hij in eerste instantie was bedoeld.

Maar ja, een droge salade is ook zo wat. Hoe voeg je nu meer smaak toe aan je salade?

Toevoegingen aan je salade

Als je een salade meer smaak wil geven of een andere bite wenst, kun je deze toevoegingen gebruiken. De salade blijft dan koolhydraatarm, maar smaakt net even wat anders.

Kruiden

Kruiden zijn een prima toevoeging voor een salade. Denk aan peterselie en basilicum, maar ook aan rozemarijn en zelfs mint. Door kruiden gedoseerd toe te voegen, creëer je een compleet andere smaakbeleving. En het leuke is dat je hier eindeloos in kunt variëren!

Noten en zaden

Een andere toevoeging aan je salade wordt gevormd door noten en zaden. Deze zitten boordevol eiwitten en zijn dus helemaal perfect passend binnen je koolhydraatarme gedachte. Je kunt allerlei noten en zaden uitproberen, zolang ze maar niet gebrand of gezouten zijn. Walnoten, hazelnoten, chiazaad en lijnzaad zijn slechts enkele voorbeelden van een lange rij.

Ei

Een gekookt eitje kun je eenvoudig toevoegen aan je salade. Snijd hem in plakjes of in kleine blokjes en mix het door je salade heen voor nog meer vulling en nog meer smaak.

Combineer

Uiteraard kun je de genoemde toevoegingen combineren. Mix een ei met noten en zaden en werk de boel af met wat kruiden voor de smaak. Je zal merken dat je hier vanzelf handiger in wordt en salades met veel meer smaak en variatie kunt maken.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *